england

England, Portsmouth

11 september 2010

 

Just nu sitter jag, Johanna, Ebba, Rebecka och Sofia på ett café som heter Fuller's. Vissa av oss dricker vitvarmchoklad med grädde och andra av oss frappe. Jag och Johanna sitter upptagna av vad våra datorer har att erbjuda medan de andra läser en bok och suger in atmosfären här, våra sista timmar i England. Då och då tittar vi alla upp och kolla på människorna som går förbi. Jag måste säga att britterna klär sig väldigt fult, och de flesta är antingen lönnfeta eller totalt dunderfeta. Det är ju sorgligt... så sitter de på BurgerKing och trycker i både sig själva och sina barn mer fett i form av potatis doppade frityrolja.

 

Besöket har har varit allt annat än lugnt, det började med en utflykt till Isle Of Wight som var typiskt brittiskt och väldigt pittoreskt. Där åt jag de godaste scoensen jag ätit och smaskade på clotted cream och strawberry jam. Shoppingen här i England har tillfredställt oss till max. Butikerna har sååå mycket snyggt så hälften kunde varit nog. Tidigare idag, när vi satt på Starbucks och hade en annan fikapaus, pratade vi om att skolan kanske borde döpas om till Den Shoppande Gymnasieskolan... för vi spenderar väldigt mycket tid på att konsumera... Vi tänkte först at vi kanske borde utnyttja länderna på ett annat sätt. Men helt ärligt så känner jag mig väldigt färdig i denhär hamnen. Det brukar vara så, efter en vecka i hamn har man hunnit med mycket och fått väldigt många intryck. Men trots allt så är ju shopping en del av kulturen.

 

Något annat än shopping som vi hunnit med i den här hamnen är att vi har gjort skolbesök på Portsmouth Gramma School (PGS). Där går eleverna i uniform, är formella, artiga och strikta. Efter skolbesöket fick 39 av oss 44 följa med olika brittiska elever hem och spendera natten hemma hos de i deras hem. Jag och Emely sov hos ett syskonpar som var ganska bortskämda. Att sova i en dubbelsäng och inte vakna upp i den trånga kojen var verkligen efterlängtat. Sedan tassade vi ner i köket på morgonen och åt baconmackor, jordgubbar och drack juice.

 

En kväll hade vi även ”open ship” och då åt vi supper med eleverna från PGS och visade de runt på skeppet. Vi har även hunnit med en sångkväll med ett gäng muntra körsångare som sjung sjömansvisor som ”What should we do with the drunken sailer” osv. . .

 

Imorgon drar vi vidare till Frankrike. Det tar bara 16 timmar så jag är snart där. Jag gillar verkligen England och jag kommer defenetift tillbaka. Jag tror jag vill plugga engelska på university här om några år.

 

Där hemma flyter väl livet på som vanligt antar jag. Om någon såg första avsnittet av Idol i veckan så var det Sebastian i min klass som inledde det hela med sin kycklinglåt. Den låten har vi blivit purrad(väckt) av mååånga gånger. Så nu har vi en liten Idol-kändis ombord också.

 Ha det så bra pusspuss.

 ps. Vi har fått en jättesnygg kille som bås (ett befäl som typ tar hand om arbetet på däck och alla verktyg och sånt) Alla tjejer är helt crazy about him och han går under namnet snygg-båsen.

ds.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0